De Schelpenschuur
Tools: Illustrator | Indesign | Photoshop
Maak een design voor De Schelpenschuur aan zee, een bistro voor een hip volwassen publiek waar zij aan het begin- of aan het einde van de dag kunnen (na) genieten van een drankje en hapje aan zee.
Onderzoek Logo
Als eerste heb ik een moodboard gemaakt van bestaande bars-/restaurants aan zee en hun logo’s. Daarna heb ik onderzoek gedaan naar vormen en kleuren die het meeste passen bij De Schelpenschuur. Vervolgens heb ik uitstraling en lettertypen gezocht die robuust is en de juiste doelgroep aantrekt. Dit lettertype is Cargo, dat een schip imago heeft. Met deze visie op het nieuwe logo ben ik De Schelpenschuur schetsen gaan verwerken.
Logo Design
Door het logo in meerdere schetsen te verwerken, kreeg ik inzicht wat het beste zou werken voor de klant en welke ik zou digitaal zou uitwerken. Uitstraling en gevoel waren het uitgangspunt om er 3 hiervan verder uit te werken. Het lettertype dat is gebruikt is Cargo, een stevige schreefletter modern met de uitstraling van een pakket vervoerd via een schip (Cargo). Dit wordt versterkt door het hout, de scheepswrakpanelen, die onder de letters zijn gevormd.
Rechtsboven het logo zijn 2 bogen gevormd, wit en bruin die de ‘schuur’ symboliseren, gezelligheid onder het dak, de schijnende zon aan zee verbeeld. Verder is in het logo een witte schelp afgebeeld, die het woord schelpen versterkt in het logo. De kleuren zijn aarde tinten, bruin (duurzaam en natuurlijk product) en wit, hierdoor krijg je een robuust eerlijk beeld van wat De Schelpenschuur biedt. Een eerlijk product.
Design voor- en achterzijde menukaart
Ik heb een ontwerp gekozen naar een ontwerp gekozen met hoge sfeer waarde, een zonsondergang met een lekker kwalitatief goed glas wijn op de voorzijde, dat uitnodigt en je dorst in de mond gevoel geeft. Op de voorzijde staat in witte Cargo letters in grote koptekst Lunch & Borrelkaart. Onderaan staat de slogan: ‘Voel de authentieke sfeer & proef de zee.’ Dit spreekt de doelgroep aan die een gezellige dag- of avond wil hebben bij bistro De Schelpenschuur.
Op de achterzijde wordt het adres aangegeven, witte letters die goed passen en leesbaar zijn over de donkere foto. In het glas is zowel op voor- als achterzijde het logo gemonteerd, als een transparante projectie op het glas.
Design binnenzijde menukaart
De binnenzijde geeft een licht sfeerbeeld aan van zee wat de sfeer van strand aangeeft. De koptekst is net als het logo Cargo, een stevige kop voor duidelijke sfeer, de menutekst staat over de lichte sfeer foto’s heen in categorieën en heeft een modern duidelijk leesbaar lettertype Seravek (11pt). In de linker hoek staat het beeldmerk, de schelp en boog links om en de boog half gedraaid (de lichte lunchkaart). In de rechterbovenhoek staat het beeldmerk, de schelp en boog half als de zonsondergang (de borrel / avond kaart). De binnenzijde wordt aan de onderzijde afgemaakt het logo links en rechts onderaan.
Visitekaartje 1e keuze
Broodtekst is Seravek 9 pt
Voorzijde het logo design
Achterzijde rechtsboven beeldmerk, schelp en boog in 30% lichter gedrukt en links kopjes vet gedrukt en NAW gegevens regular Seravek 9 pt.
Visitekaartje 2e keuze
Broodtekst is Seravek 9 pt
Voorzijde zelfde als 1en logo design
Achterzijde bruin met rechtsboven beeldmerk, schelp en boog in 30% lichter gedrukt en links kopjes vet gedrukt en NAW gegevens regular Seravek 9 pt
Briefpapier
Broodtekst is Seravek 10 pt regular en Seravek bold voor koptekst
Logo rechts bovenaan, valt goed op, hieronder de NAW gegevens
Vervolgpapier met beeldmerk rechts onderaan, de schep en boog
Envelop
Voorzijde linksbovenaan tekstlogo met hieronder het adres als duidelijk herkenning.
Achterzijde het beeldmerk op de sluitflap van de envelop. Een klein accent dat herkenbaarheid van het beeldmerk versterkt.
Sociale Media
Onderzoek
Ik heb gekeken naar sociale media uitingen van Instagram over restaurants- en bars aan zee.
Design
Alle sociale media uiting voor Instagram zijn met indeling als volgt: linksonderaan het logo, hier naast de standaard bruin kleurige tekst: Tijd voor….. en dan tekst die wisselend kan worden ingezet in lettertype: Helvetica Neue Bold Italic 30 pt (de broodtekst op beeld moet altijd groter zijn dan druktekst). Daaronder #teksten voor verschillende categorieën. De achtergrond foto verschilt per keer: 1) Tijd voor… een toast 2) Tijd voor een liefdevolle dag 3) Tijd voor… heerlijke nieuwe cocktails 4) Tijd voor… een mooie afsluiting van je dag 5) VB indeling vast stramien